Tuesday 23 July 2013

Gastrik semasa berpuasa

Assalamualaikum

15th Ramadhan already..cepatnya masa berlalu..sehat ke semuanya?semoga sihat sejahtera la yer..yang tak sihat tu cuba cek ambil air cukup tak 3 liter sehari? berbuka bersahur ambil makanan seimbang ke tak?ke main belasah jer ikut sedap selera?hihi

Semalam ade seseorang watsapp saya mengatakan beliau mempunyai penyakit GERD..termenung sejenak..ape benda pulak GERD ni..so google la cari infos..rupanya GERD ni macam ala-ala gastrik tapi lebih teruk dari gastrik..GERD ni disebabkan oleh otot perut yang lemah dan sekiranya tersilap makan pesakit boleh muntah- mutah, sakit perut, pedih ulu hati dan cirit birit.


Tapi harini bukan nak cerita pasal GERD ni..mungkin dalam entry lain..harini kita cerita pasal gastrik..ramai jugak yang mengadu perut masuk angin atau gastrik semasa berpuasa yer..tapi ianya bukan alasan untuk kita tak berpuasa yer..cuba kaji apa yang menyebabkan anda gastrik..kalau makanan tertentu yang boleh buatkan anda gastrik elakkan dari mengambil makanan itu..

Apa itu gastrik?

Gastrik antara masalah sangat lazim dan secara umumnya ia boleh dibahagikan kepada 2 jenis iaitu
1. gastritis (keradangan lapisan mukosa yang melapik dinding perut)
2. ulser perut atau peptik pada lapisan sel yang lebih dalam (lebih teruk berbanding gastritis).




Secara semula jadi, sel perut kita menghasilkan asid hidroklorik (dengan pH 1 hingga pH 2) yang berfungsi mencerna makanan. Asid ini kuat dan jika terkena tangan, kulit akan terkakis. Sel perut menghasilkan lapisan mukosa (lapisan pertahanan) sebagai pelindung daripada kesan asid hidroklorik


Pengeluaran atau rembesan asid hidroklorik berlaku apabila ada makanan untuk memulakan proses pencernaan dan gastrik berlaku apabila tiada keseimbangan antara kuantiti rembesan asid hidroklorik (terlalu banyak) dengan kekuatan lapisan pertahanan (menjadi lemah). Jika lapisan pertahanan ini menjadi lemah,ulser berlaku kerana asid hidroklorik boleh sampai ke sel dan menyebabkan keradangan.





Lapisan mukosa yg menipis dan lemah menyebabkan perut menjadi luka dan wujudnya ulser perut


Semasa berpuasa, sakit akan menjadi lebih teruk disebabkan peningkatan tahap asid dalam perut berikutan tiada makanan. Asid sedia ada membantu mencerna makann terkumpul pada bahagin terbabit bersama asid yang terhasil secara semulajadi berdasarkan tindak balas kimia. Apabila keadaan itu berlaku dan dengan ketiadaan lapisan pelindung mukosa, radang boleh berlaku tidak mengira waktu.

Ulser perut atau ulser peptic merupakan satu keadaan di mana selaput dalam perut mengalami luka. Selain perut, ulser juga boleh berlaku pada bahagian usus kecil (duodenal ulcer).




Pedih ulu hati terjadi apabila asid di dalam perut tertolak ke bahagian esofagus dan menyebabkan iritasi pada dinding esofagus. Biasanya ia terjadi setengah jam makan dan kesakitannya makin terasa apabila kita membongkok dan berbaring.
Pedih ulu hati bermaksud seseorang itu merasakan sensasi seperti terbakar atau rasa panas dan pedih di bhg dada ataupun di bhgan tengah perut betul2 di bawah permukaan dada...pedih ulu hati selalunya dpt dirasakan naik dari dada ke leher, tekak dan juga rahang.


Punca gastrik?

1 -Suka makan makanan yang pedas
2- Suka makan makanan yang masam seperti asam dijadikan jajan..makanan yang masam bersifat asid yang merangsang lebih banyak pengeluaran asid perut.
3 - Mengambil makanan yang berlemak dan berminyak.
4 - Tekanan/stress - perasan tak kalau kita stree kita jadi cepat lapar?sebabnya ia merangsang perut mengeluarkan asid dgn lebih banyak.


Bagaimana Shaklee membantu pesakit gastrik?

Set gastrik shaklee terdiri dari ESP, PERPPERMINT GINGER PLUS, OSTEMATRIX dan B COMPLEX.


ESP 
- protein soya berkualiti tinggi yang tinggi sifat alkali dan meneutralkan keasidan dalam perut.
- kandungan protein yang tinggi dalam ESP sangat membantu dalam membina sel badan yang baru bagi menggantikan sel sel perut yang rosak akibat dihakis oleh asid hidroklorik.
- juga membantu memberi rasa kenyang yang berpanjangan dan mengelakkan anda cepat lapar.

OSTEMATRIX
- supplement kalsium yang lengkap dengan vitamin D untuk penyerapan sempurna.
- pesakit gastrik digalakkan mengambil susu atau kalsium yang mampu meneutralkan asid dalam perut
- kalsium memnag penting untuk atasi gastrik sebab itu orang yang gemar minum susu sukar mendapat gastrik

B COMPLEX
- vitamin anti- stress/ penenang- stress dapat menyumbang kepada gastrik jadi B complex sangat diperlukan untuk mengelakkan anda stress
- sangat berlainan dengan pain killer yang bertindak menghilangkan gastrik sementara. Jadi anda tak perlu bergantung dnegan pain killer lagi.

PEPPERMINT GINGER PLUS 
- mengandungi herba asli pudina, halia, jintan hitam dan jintan manis untuk rasa nyaman dan melegakan ketidakselesaan perut.
- membantu membuang angin dalam perut melalui sendawa dan kentut.
- pil ini juga boleh dilarutkan dalam air panas untuk minuman semulajadi.



SILA KLIK LINK DI BAWAH UNTUK TERUS ORDER SET GASTRIK ANDA HARI INI!

SET GASTRIK SHAKLEE

Sebarang maklumat lanjut mengenai produk sila hubungi saya :
FB fanpage : Mummy Zihan
Email : mummyzihan@gmail.com
Whatsapp : 0133651877

Shaklee Independent Distributor ID : 891703

1 comment:

  1. Salam...saya ahli shaklee gak...follow saya k..tq..

    ReplyDelete