Sunday 28 July 2013

Vitamin Semulajadi vs Vitamin Sintetik

Assalamualaikum

Kita selalu dengar Shaklee ialah vitamin semulajadi kan?tapi apa itu vitamin semulajadi dan apa bezanya dengan vitamin sintetik?jom kita tambah ilmu harini..jom ketahui apa bezanya dan kenapa vitamin semulajadi ini lebih selamat melalui perkongsian dari Mamafaiz..:)


Mengapa semulajadi/natural?
  1. Enzim tidak alami perubahan melampau dalam pemprosesan oleh haba yang tinggi dan pelarut kimia yang keras.
  2. Tidak menggunakan pengisi dan pengikat yang keras yang menghalang penyerapan nutrien.
  3. Penyediaan bahan mentah dari sumber semujadi yang berkualiti.
  4. Imbangan semulajadi dikekalkan sebaik mungkin.
  5. Semulajadi adalah bio-kedapatan dan disimpan dalam tisu badan lebih lama berbanding sintetik..
  6. Semulajadi lebih mudah ditukarkan oleh badan bagi menjalankan kepelbagaian fungsinya.
Mengapa elakkan sintetik?
  1. Tidak digunakan sepenuhnya oleh tubuh-struktur enzim tubuh kita adalah untuk semulajadi bukannya makmal.
  2. Percubaan untuk memadankan (match) enzim tubuh badan kita dengan vitamin sintetik ialah seumpama memadankan tangan kanan kita dengan sarung tangan kiri.
  3. Semulajadi lebih aktif dari segi biologi berbanding sintetik-42% lebih berkesan dari sentetik.
Bagaimana mengenal SEMULAJADI atau SINTETIK?
  1. Melalui pembacaan label - huruf "I" bagi tiruan dan "d" bagi semulajadi.
  2. Melalui perkataan "ko-faktor" seperti "bioflavinoids" atau "biogradable",
  3. Melalui kehadiran pek "silika gel" dalam bekas- menandakan ianya sintetik.(jadi pastikan botol2 vitamin yg anda beli tiada silika gel)
  4. Rujuk Shaklee Food Supplement -A consumer Reports by Editors of Research Institute of Preventive Health Care
Bagaimana dengan Shaklee?Semestinya Shaklee unik.. Shaklee adalah asli, tanpa pewarna tambahan, pengawet, perasa dan tanpa silika gel. Pilihan di tangan kita semua...


Kalau dah faham lepas ni cuba cek botol2 vitamin anda..kebanyakannya ade silika gel kan..fungsi silika gel ni sebenarnya untuk menyerap lembapan atau wap air yang terperangkap di dalam botol. Jadi apa masalahnya?haa..tahukah anda jika vitamin ini bertindakbalas dengan wap air atau lembapan ianya akan bertukar menjadi substance lain.

Buktinya cuba anda ambil sebiji vitamin Shaklee dan sebiji vitamin lain dan letakkan di atas meja selama beberapa hari..kemudian lihat perubahan kedua-duanya selepas beberapa hari. Vitamin Shaklee mengekalkan keadaan asalnya (kecuali B complex yang akan berubah menjadi sedikit tengik jika dibiarkan pada suhu sederhana) sedangkan vitamin yang satu lagi akan berubah menjadi HITAM!Cubalah kalau tak percaya..

Anda juga boleh hancurkan sebiji Vitalea dan letakkan dalam semangkuk air yang berisi sayur yang hampir layu. Buat benda yang sama dengan multivitamin lain dari farmasi. Anda akan dapt lihat sayuran yang direndam dalam larutan Vitalea akan bertambah segar dan sayuran yang direndam dalam multivitamin lain akan semakin layu.

Contoh vitamin sintetik ialah obimin yang sering diambil oleh wanita hamil. Memang takde kajian ambik Obimin boleh mati yer so jangan terlebijh cuak tapi pengambilannya akan memberi kesan buruk dalam jangka masa yang panjang,. Antara organ yang terkesan ialah buah pinggang kita. Sebabnya kalau kita kurang minum air, tambahan pula mengambil vitamin sintetik, buah pinggang kita dipaksa bekerja dengan lebih kuat untuk menyingkirkan bahan sintetik yang tidak larut dalam badan. 

Jadi pilihan di tangan anda..tidak salah rasanya melaburkan sedikit wang dengan vitamin semulajadi demi masa depan yang sihat.

Sebarang maklumat lanjut mengenai produk sila hubungi saya :
FB :Anamaryam Vitashop
FB fanpage : Mummy Zihan
Email : mummyzihan@gmail.com
Whatsapp : 0166691877

Shaklee Independent Distributor ID : 891703

No comments:

Post a Comment